A. Vliem
Rekeningrijden. Een literatuuronderzoek naar mogelijke implementaties van
rekeningrijden.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2006.TL.7043, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Bij rekeningrijden wordt er een prijs bepaald voor het gebruik van een stuk
van de weg, eventueel op een bepaald tijdstip. Om te laten zien dat
rekeningrijden kan werken, moet het begrip transportcapaciteit van de weg
behandeld worden. Door het spreiden van de vraag naar transportcapaciteit in
de tijd (van drukke tijdstippen naar rustigere tijdstippen) of naar plaats
(van drukke wegen naar minder drukke wegen) valt er winst te behalen door
een gemiddeld beter gebruik van de beschikbare transportcapaciteit.
In hoofdstuk 1 wordt het principe van rekeningrijden behandeld en wordt het
rekeningrij-den tussen alternatieve methoden om vraag en aanbod van
transportcapaciteit te beïn-vloeden geplaatst. Tevens worden in de
paragrafen 1.4.1 tot 1.4.6 ook verschillende bestaande systemen in de rest
van de wereld behandeld.
In hoofdstuk 2 zal bekeken worden wat er nodig is om een vorm van
rekeningrijden in te voeren. De meest basale functies die
bij een systeem voor rekeningrijden horen zijn: identificatie,
plaatsbepaling en communicatie. Onder rekeningrijden worden alleen de
systemen met een differentiatie naar tijd en/of plaats verstaan. Flat-fee
tarieven door bij-voorbeeld de algemene wegenbelasting of de benzineaccijns
worden niet als systeem voor rekeningrijden gezien, aangezien die nu al
bestaan en het doel van rekeningrijden niet kunnen realiseren, namelijk een
betere spreiding van de vraag naar transportcapaciteit zodat die beter
aansluit bij de aanwezige capaciteit. Systemen met slagbomen worden verder
niet behandeld (Franse Peßge). In Nederland is er niet genoeg ruimte
om zoveel tolhuisjes met slagbomen naast elkaar te plaatsen dat er genoeg
doorvoercapaciteit is. De elektronische versie van een tolhuisje kan wel.
Elektronische transacties duren niet te lang en kunnen tijdens het rijden
plaatsvinden, maar elk systeem waarbij de voertuigen op de rijbaan stil
moeten staan om zich aan te melden of om te betalen zijn uit den boze.
In hoofdstuk 3 komen verschillende implementaties voor de identificatie,
plaatsbepaling en communicatie aan de orde. Er kan gesteld worden dat een
on-board unit met GPS en GSM een implementatie is met de meeste
mogelijkheden qua plaatsbepaling (nauwkeurig) en communicatie
(2-richtingen) en dat dit ook gelijk de meest kostbare oplossing is. Een
eenvoudigere versie met DSRC of ANPR en bakens langs of boven de weg kost
veel minder, maar kan ook minder.
Hoofdstuk 4 laat zien wat de effecten voor 2020 zijn van het wel of niet
invoeren van een systeem voor rekeningrijden. Aangezien bij een systeem van
rekeningrijden de effecten afhankelijk zijn van de doelstellingen worden deze
kort behandeld. Verder worden de gebruikte rekenmodellen en hun
toepassingsgebied kort toegelicht.
Hoofdstuk 5 presenteert de conclusies die op het volgende neerkomen:
- Rekeningrijden is een mogelijkheid om congestie te verminderen
door een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod van transportcapaciteit te
bewerkstelligen.
- De kosten van de verschillende systemen variëren, waarbij ANPR en
DSRC veel goedkoper zijn dan GSM en GPS, doordat dure on-board units niet
nodig zijn.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.05.22;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.