J.H. Visser
Planning, een systeembenadering van directieve sturing, zelfsturing en
klantsturing
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2006.PEL.7067, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Dit rapport bevat een literatuurstudie over planning. Hierin is een
systeembenadering van planning gegeven en zijn de extreme vormen van
directieve sturing, zelfsturing en klantsturing nader uitgewerkt.
De hoofdvraag die gesteld en beantwoord wordt, is: Welke vormen van planning
kunnen er worden onderscheiden, en hoe kunnen deze op een systeemkundige
manier worden beschreven?
Om duidelijk te krijgen wat er onder planning verstaan wordt, is planning
gedefinieerd als: een overzicht waarin duidelijk staat weergegeven welke
activiteiten, wanneer door wie en waarmee worden uitgevoerd.
Aan de hand van de bovengenoemde definitie is een algemeen model van planning
opgesteld dat is weergegeven in figuur 1. Het model is gebaseerd op het
steady state model van In 't Veld [J. In 't Veld Analyse van
organisatieproblemen, Wolters-Noordhoff, Groningen (2002)]. Het steady
state model is aan de hand van deze definitie zo aangepast dat verschillende
vormen van planning aan de hand van het model kunnen worden uitgedrukt.
Figuur 1: Algemeen model van planning
Naar aanleiding van de artikelen van Veeke en Lodewijks [H.P.M Veeke en G.
Lodewijks A simulation application framework for production planning and
scheduling, 3rd International Industrial Simulation Conference
ISC'2005, June 9-11, Berlin, Germany. Eurosis-ETI. ISBN 90-77381-18-X] en
Ewijk-Hoevenaars [A.M. van Ewijk-Hoevenaars, J.C.M. van Jaarsveld en J.F. den
Hertog Naar eenvoud in de organisatie, Kluwer Bedrijfswetenschappen,
Deventer (1995)] is er onderscheid gemaakt tussen planning op drie verschillende
niveaus:
- Het Bedrijfsniveau
- Het Afdelingsniveau
- Het Werkplekniveau
Ieder niveau heeft zijn eigen soort planning en zijn eigen planningshorizon.
Over het algemeen kan worden gesteld: hoe hoger het niveau van planning hoe
meer er op voorspellingen wordt gepland en hoe langer de planningshorizon is.
Met het algemene model van planning als leidraad is een drietal extreme
vormen van planning gegeven. Deze extreme vormen van planning zijn
weergegeven in figuur 2, figuur 3 en figuur 4.
Figuur 2: Model van directieve sturing
Bij directief sturen worden alle parameters door het bovenliggende niveau
ingevuld. Deze extreme vorm van planning leidt tot erg starre soorten van
plannen.
Figuur 5.4: Model van zelfsturing
Er zijn twee soorten van zelfsturing. In het eerste geval is men alleen
zelfsturend. Dit komt overeen met het grijze vlak dat is afgebeeld. In het
ander geval is heeft men beschikking over een eigen evaluerende en
initiërende functie en is men zowel zelfsturend als zelflerend. Dit is
afgebeeld in het volledige figuur 3.
Figuur 4: Model van klantsturing
De derde extreme vorm van sturing is klantsturing. Een model van
klantsturing is afgebeeld in figuur 4. Hierbij worden alle parameters door
de interne of externe klant ingevuld. De extreme vorm van klantsturing leidt
tot onbeheersbare bedrijfsprocessen.
Door het algemene model van planning een aantal keren over verschillende
niveaus aan elkaar te verbinden, ontstaat er een model waarin alle vormen van
planning kunnen worden ingevuld. Hiervoor dient er per niveau te worden gekeken
welke informatie stromen er dienen te worden ingevuld.
Het is aan te bevelen om een aantal casestudies te doen waarbij het algemene
model van planning wordt toegepast in een verander-situatie. Ook kan er worden
gedacht an het opstellen van een simulatiemodel dat als toolbox kan worden
gebruikt door organisaties.
Rapporten studenten Productietechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.11.05;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.