J.C. Paro
Automatic Identification System en nieuwe toepassingen
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2006.TL.7077, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Het Automatic Identification System (AIS) is een navigatie en informatie
systeem ontwikkeld voor de internationale scheepvaart. Het systeem maakt
gebruik van VHF radiofrequenties om realtime informatie uit te zenden,
bijvoorbeeld snelheid, positie en koers. Het systeem verzamelt informatie
van een satelliet navigatie verbinding, sensoren en door de gebruiker
ingevoerde data. Het zendbereik hangt af van de 'zichtlijn' en is
gebruikelijk tussen de 20 en 40 zeemijl. Andere AIS gebruikers binnen dit
bereik kunnen de informatie ontvangen en dit voor navigatiedoeleinde
gebruiken. Vessel Traffic Services (VTS) kunnen deze informatie ook
gebruiken voor de verkeersregeling op het water.
Andere toepassingsgebieden binnen de scheepvaart zijn de binnenvaart, als
navigatie hulpmiddelen (Aids to Navigation) en als bron van informatie. In
de binnenvaart zouden er bijvoorbeeld de volgende gebruikers kunnen zijn:
kapiteins als navigatiehulpmiddel, havenautoriteiten voor kadeplanning en
eigenaren van kanalen voor automatische tolheffing. AIS op betonning kan zowel
als navigatie hulpmiddel gebruikt worden als voor onderhoudsdoeleinden, ook
meteorologische en hydrologische informatie kan gemeten en verzonden worden.
AIS als informatiebron kan gebruikt worden bij fleetmanagement, voor juridische
doeleinden tegen vervuilers of overtreders van verkeersregels.
Naast deze maritieme toepassingen zijn er ook buiten de scheepvaart
toepassingsgebieden te vinden. In de luchtvaart wordt een vergelijkbaar
systeem ontwikkeld genaamd ADS-B. Dit zal een anti-botssyteem zijn wat
vliegen mogelijk maakt zonder de hulp van grond controle. Andere voorbeelden
zijn trein en taxi netwerken, deze hebben als voordeel dat zowel
satellietverbindingen met navigatiesystemen en radio's al voorhanden zijn.
Een andere interessante toepassing is de combinatie van AIS technologie met
RFID systemen en sensore. Een onbemand automatisch bus systeem is beschreven
voor bus verbindingen tussen vliegvelden, parkeerterreinen en dichtbijgelegen
steden.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.09.19;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.