H.G. Kevenaar
Ontwerp van een tripperwagen geschikt voor een pijptransporteur.
Ontwerpopdracht,
Rapport 2006.TL.7095, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Stortgoedterminals gebruiken stockpiles voor de tijdelijke opslag van
bulkgoederen. Het opslaan en terugwinnen van het stortgoed gebeurt met
behulp van zogenaamde stacker-reclaimers. De hoofdtransporteur zorgt voor de
aan- en afvoer van het stortgoed. Tussen de transporteur en de
stcker-reclaimer bevindt zich een zogenaamde tripperwagen. Deze tripperwagen
zorgt ervoor dat de transportband uit haar rollen wordt genomen, omhoog
wordt gevoerd en het stortgoed uiteindelijk in de bandtransporteur van de
stacker-reclaimer belandt. Op dit moment zijn de hoofdtransporteurs op
stortgoed terminals vrijwel altijd conventionele bandtransporteurs.
De afgelopen vijfentwintig jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest op het
gebied van de pijptransporteurs. Over de gehele wereld zijn dergelijke
installaties neergezet. Een pijptransporteur heeft enkele grote voordelen
ten opzichte van een conventionele bandtransporteur. Een van de voordelen is
de betere controle over stofvorming, een ander voordeel is de mogelijkheid
om grotere hellingshoeken toe te passen.
Door een pijptransporteur te gebruiken als transporteur op stortgoedterminals,
kan worden geprofiteerd van de voordelen van een pijptransporteur. Als gevolg
van de almaar strenger wordende eisen op het gebied van emissies is het
wenselijk indien gesloten transport voor het stortgoed wordt toegepast.
Dit rapport presenteert het ontwerp van een tripperwagen die gebruik maakt van
een pijptransporteur. Een functionele analyse is toegepast om de hoofdfuncties
van een tripperwagen te onderkennen. Vervolgens is er voor iedere hoofdfunctie
een aantal sub-oplossingen bedacht. Door middel van een morfologische kaart
zijn er twee oplossingen samengesteld. Beide oplossingen zijn beoordeeld aan de
hand van opgestelde kwantitatieve en kwalitatieve criteria.
De oplossing welke het best aan de gestelde eisen voldoet maakt gebruik van
de hoofdtransporteur om het stortgoed omhoog te brengen. De idler frames
(=nbsp;de panelen waarin de draagrollen van de pijptransporteur zich bevinden)
worden hiervoor geopend, hierna wordt de transportband uit het frame opgelicht.
De tripperwagen heeft zijn eigen idler frames, welke zijn gemonteerd op een
vakwerkconstructie. Het storten van het bulkgoed gebeurt aan de bovenzijde van
de tripperwagen. De idler frames van de hoofdtransporteur worden door middel
van scharnieren en duwstangen volledig geopend. De bovenste draagrol van de
pijptransporteur wordt bediend met behulp van een hefboom; hierdoor neemt de
openingsruimte verder toe.
Dit rapport laat zien dat het mogelijk is om een pijptransporteur toe te
passen op stortgoedterminals. Echter, het deel van de tripperwagen waar de
band wordt opgetild uit zijn draagrollen is het meest kritieke gedeelte.
Gedurende dit deel is de band niet ondersteund.
Verder onderzoek is noodzakelijk om het gedrag van de band te beoordelen op het
moment dat deze niet wordt ondersteund (dit onderzoek kan bijvoorbeeld met
behulp van Eindige Elementen Methodes). Verder onderzoek is ook noodzakelijk
voor het gedetaileerde ontwerp van de tripperwagen en de idler frames van de
hoofdtransporteur. Het laatste aspect dat onderzocht dient te worden zijn de
kosten voor installatie, operatie en onderhoud van de tripperwagen.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.11.25;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.