A. Rahmouni
Vergelijkend overzicht van versnelde rolpad ontwerpen
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2007.TEL.7122, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Rolpaden worden voornamelijk gebruikt om mensen horizontaal te transporteren.
Al decennia lang worden conventionele rolpaden (Conventional Moving Walkways)
toegepast. Deze systemen opereren op een constante snelheid.
Tegenwoordig doet men onderzoek naar versnellende rolpaden (Accelerating
Moving Walkway). In de praktijk zijn er al een aantal testmodellen in
gebruik genomen. Deze systemen bestaan uit een versnellingszone aan het
begin, een constante hoge snelheid zone in het midden en een vertragingszone
aan het einde. Het systeem opereert op een lage snelheid aan het begin van
de versnellingszone en aan het einde van de vertragingszone, zodat mensen
veilig het systeem kunnen betreden en verlaten.
Er zijn vier verschillende versnellende systemen: multi-band systemen, roller
systemen, glijdende palletsystemen en parallellogram palletsystemen. Glijdende
palletsystemen scoren het beste op veiligheid en multi-band systemen scoren
het slechtst daarop. Daar tegenover staat dat multi-band systemen het beste
scoren op betrouwbaarheid, onderhoud, energieverbruik, geluid/trillingsemissies
en kosten en dat glijdende palletsystemen hierop het slechtst scoren. Roller
systemen zijn de enige systemen die op alle vlakken een voldoende scoren.
Er zijn een aantal factoren die de implementatie van versnellende systemen
aanmoedigen en belemmeren. Aanmoedigende factoren zijn: Reductie van de
transporttijd, het verhogen van het serviceniveau en de mogelijkheid om
langere systemen toe te passen omdat het systeem op een hogere operationele
snelheid (i.v.m. conventionele systemen) opereert. Belemmerende factoren
zijn de hoge kosten, de hogere kans op ongelukken omdat de mensen niet
gewend zijn aan het systeem en een aantal flexibiliteit-problemen die kunnen
optreden bij het ingebruikname van langere systemen.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.03.14;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.