M.B. de Kleine
Automatisch labelen bagage
Doctoraalopdracht,
Rapport 2007.TEL.7136, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Amsterdam Airport Schiphol (AAS) verwacht dat het aantal passagiersbewegingen
op de luchthaven de komende jaren zal blijven groeien. Om in de toekomst
efficiënt het gestegen aantal passagiersbewegingen te kunnen verwerken, is
het zogenaamde RPP programma (Redesign Passengers Process) opgesteld. Binnen
dit RPP programma staat de doelstelling passagiers zelf hun bagagestukken te
kunnen laten inchecken via een Self Service Drop-Off Point.
Om passagiers zelf hun bagagestukken te kunnen laten inchecken is het
gewenst dat het benodigde bagagelabel op een volautomatische wijze wordt
verbonden met het in te checken bagagestuk. Om dit te bewerkstelligen is
opdracht gegeven tot het ontwerpen van een systeem dat bagagestukken, nadat
deze zijn afgegeven door de passagier, vol-automatisch voorziet van een
label. Deze opdracht heeft geleid tot het onderzoek dat in dit verslag is
beschreven.
Om tot een overzicht te komen van alle mogelijke oplossingen, is het uit te
voeren proces verdeelt in deelfuncties. Voor de vijf belangrijkste
deelfuncties zijn oplossingen gezocht.
Bij één van de deelfuncties, te weten de deelfunctie die
bepaalt hoe het label met het bagagestuk is verbonden, zijn oplossingen
gezocht door een classificatie op te stellen van mogelijke verbindingen
tussen label en bagagestuk. Door invulling te geven aan deze classificaties
zijn oplossingen voor de deelfunctie opgesteld. Oplossingen voor de overige
vier deelfuncties zijn gebaseerd op bestaande systemen binnen AAS.
Vanuit de oplossingen voor de vijf deelfuncties zijn concepten opgesteld,
die vervolgens zijn beoordeeld met een multicriteria analyse. De
beoordelingscriteria, de bijbehorende weegfactoren en de toegekende scores
zijn tot stand gekomen tijdens een expertsessie binnen AAS. Het meest
belovende concept is geanalyseerd en uitgewerkt.
Gedurende het onderzoek kwam naar voren dat er geen bestaande systemen zijn
die onbekende bagagestukken op volautomatische wijze kunnen voorzien van een
label. Wel konden voor de deelfuncties bestaande systemen worden aangedragen
als oplossing. Met name in de verpakkingsindustrie waren oplossingen te vinden.
Uit de multicriteria analyse volgde dat het meest belovende concept gebruik
maakt van twee parallel geplaatste snoeren, die strak rondom het bagagestuk
worden aangebracht. Deze snoeren worden bij het aanbrengen elk door een
afzonderlijk gat aan het uiteinde van het label geschoten, waardoor de
snoeren na het aanbrengen ook met elkaar zijn verbonden. Dit concept is in
het verslag als eindconcept verder uitgewerkt.
Gedurende het onderzoek kwam ook naar voren dat kritisch moet worden omgegaan
met het resultaat van de multicriteria analyse. De analyse maakt enkel gebruik
van beoordelingscriteria waarop onderbouwd scores konden worden toegekend aan
de concepten. Zo is bijvoorbeeld de vraag welk percentage correct uitgevoerde
label-processen bij gebruik van het te beoordelen concept kan worden behaald,
niet mee-genomen omdat hierover geen onderbouwde uitspraak kan worden gedaan.
In hoeverre het eindconcept op dit punt zal voldoen aan de eisen van AAS kan
op dit moment dan ook niet worden gezegd.
De vraag hoe op volautomatische wijze een in te checken bagagestuk kan worden
gelabeld komt voort uit een overkoepelende vraag, namelijk wat de beste manier
is om het bagagestuk van de passagier bij een Self Service Drop-Off Point te
voorzien van een label. Wanneer wordt gezocht naar volautomatische oplossingen,
dan wordt gezocht binnen een afgebakend zoekgebied. Er kan worden gezocht naar
handmatige, half-automatische en volautomatische oplossingen.
Op dit moment wordt binnen AAS wel onderzoek gedaan naar handmatige en
volautomatische oplossingen maar niet naar halfautomatische oplossingen.
Voordat vervolgonderzoek wordt gedaan naar volautomatische oplossingen,
wordt aanbevolen eerst naar halfautomatische oplossingen te kijken.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.06.04;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.