W.S. Lee
Ontwikkelingen in het ontwerp van installaties voor pneumatisch transport
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2007.TEL.7145, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Bij pneumatisch transport in droog bulkgoedmateriaal worden fijne deeltjes
getransporteerd in een pijp. In de pijp stroomt lucht die een hogere snelheid
heeft dan de deeltjes en door middel van luchtwrijving worden de deeltjes
getransporteerd. In 1982 is er een proefschrift geschreven over een model
dat de drukval berekent van de verdunde fase transport, waarbij de deeltjes
over de gehele pijp zweven [J.A. Ottjes "Pressure losses in pneumatic transport.
A model based on particle-wall interactions and particle density distribution",
PhD-thesis TU Delft (1982)].
In dit rapport is onderzocht wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van
dilute fase transport in de afgelopen 25 jaar.
Hiertoe is een literatuuronderzoek gedaan om methoden van de drukvalberekeningen,
krachten op deeltjes en effecten van deeltjes eigenschappen te inventariseren,
die na 1982 gebruikt worden.
Er zijn in dit onderzoek vijf drukvalmodellen gevonden:
- De berekening met correlatie coëfficiënten gebaseerd op
fasediagrammen.
- De totale frictiefactor model: deze bestaat uit een gasmodel van Darcy,
waarbij het mengsel als één gas wordt beschouwd.
- De lucht en deeltjes frictiefactor model: dit is een gasmodel opgesplitst
in een deel van gas en een deel van deeltjes.
- De granular theorie: dit is een 1D-model met de deeltjesdrukval die
gebaseerd is op de kinetische gastheorie.
- De computer modellen: Discrete Element Modelling en Computional Fluid
Dynamics, die numeriek deeltjes of eindige volume-eenheden berekent.
De traditionele methoden om drukval te berekenen worden nog steeds gebruikt.
De effecten op drukval en krachten op deeltjes door de eigenschappen van de
deeltjes zijn door onderzoekers onderzocht met behulp van computermodellen
en meetresultaten.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.05.13;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.