Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



Y. Tieleman Containerisatie gebundeld hout bij Interforest
Literatuuropdracht/scriptie, Rapport 2007.TEL.7176, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.


Interforest wil de mogelijkheid onderzoeken om het houttransport te containeriseren. Containertransport doet zich allang niet meer alleen voor op het gebied van stukgoederen. Steeds meer goederen vinden hun eindbestemming per container, zo ook hout. Alleen is de container verre van ideaal, als men deze moet stuffen en strippen met lange bundels hout. Het doel van dit onderzoek is dan ook het vinden van een geschikte stuff- en stripmethode.

Op een inventarisatie van alle beschikbare stuff- en stripmethodes is vervolgens een Multi Criteria Analyse uitgevoerd, op basis van een programma van eisen. De belangrijkste eisen aan het systeem zijn: De uiteindelijke keuze is gevallen op het DeMACH systeem. Dit is het enige systeem, dat juist voor dit doeleinde is ontwikkeld en daarom ruimschoots aan alle eisen voldoet.

Het DeMACH systeem bestaat uit twee opzetstukken voor de vorkheftruck, één om te stuffen en één om te strippen. Beide opzetstukken zijn rollerplaten, die door de rollers eenvoudig onder de lading geschoven of vandaan gehaald kunnen worden. Hierbij wordt geen schade aan de lading verricht. Een zeer efficiëntie methode, waarvan ook de investeringskosten relatief laag zijn.


Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.06.28; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.