Y. Tieleman
Containerisatie gebundeld hout bij Interforest
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2007.TEL.7176, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Interforest wil de mogelijkheid onderzoeken om het houttransport te
containeriseren. Containertransport doet zich allang niet meer alleen voor op
het gebied van stukgoederen. Steeds meer goederen vinden hun eindbestemming
per container, zo ook hout. Alleen is de container verre van ideaal, als men
deze moet stuffen en strippen met lange bundels hout. Het doel van dit
onderzoek is dan ook het vinden van een geschikte stuff- en stripmethode.
Op een inventarisatie van alle beschikbare stuff- en stripmethodes is
vervolgens een Multi Criteria Analyse uitgevoerd, op basis van een programma
van eisen. De belangrijkste eisen aan het systeem zijn:
- Het stuffen en strippen moet schadevrij verlopen.
- De methode moet snel zijn.
- De veiligheid van de werknemers moet gewaarborgd blijven.
- De kosten aan het systeem moet minimaal zijn.
De uiteindelijke keuze is gevallen op het DeMACH systeem. Dit is het enige
systeem, dat juist voor dit doeleinde is ontwikkeld en daarom ruimschoots
aan alle eisen voldoet.
Het DeMACH systeem bestaat uit twee opzetstukken voor de vorkheftruck,
één om te stuffen en één om te strippen.
Beide opzetstukken zijn rollerplaten, die door de rollers eenvoudig onder de
lading geschoven of vandaan gehaald kunnen worden. Hierbij wordt geen schade
aan de lading verricht. Een zeer efficiëntie methode, waarvan ook de
investeringskosten relatief laag zijn.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.06.28;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.