J.J.W. Gerritsen
Wenselijkheid van hybride aandrijvingen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2007.TEL.7180, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Elke dag staan in het nieuws in de automobielwereld nieuwtjes op het gebied van
hybride voertuigen. Bijna elke fabrikant probeert een graantje mee te pikken
van de hybride hype. Op het eerste gezicht lijken hybride aandrijvingen ideaal
als oplossing voor de mobiliteit in relatie tot het olietekort en de
milieuproblematiek. Als ze echter op grote schaal ingevoerd gaan worden
rijst de vraag:
'Wat zijn de voor- en nadelen van hybride aandrijvingen en is het de goede
weg voor de toekomst?'
Om dit te bepalen wordt ten eerste beschouwd wat hybride aandrijvingen
eigenlijk inhouden. Welke technologieën bestaan er en welke
toepassingen zijn er? Daarnaast wordt er rekening gehouden met de
milieuproblematiek en het probleem van het olietekort. Men hoort deze termen
vaak in het nieuws, maar wat houden deze in en in hoeverre heeft het vervoer
echt impact op het milieu. Tevens wordt er gekeken naar de kosten van
hybride voertuigen en de alternatieven. Er blijken alternatieven te zijn
die net zo zuinig zijn en goedkoper te produceren zijn. De publieke opinie
met betrekking tot hybride voertuigen en de directe concurrenten wordt
bekeken. Zijn hybride voertuigen wel zo populair als vaak wordt aangenomen?
Of ziet men alternatieve energiezuinige aandrijfmethoden als een betere
optie?
Hybride aandrijvingen zijn niet voor elke vervoersmodaliteit geschikt.
Vooral kleine voertuigen die veel korte start-stop rijcycli maken, zoals
personenauto's en distributievoertuigen zijn geschikt om uitgerust te worden
met hybride aandrijvingen.
Natuurlijk staat de technologie op het gebied van hybride aandrijvingen niet
stil. De energieopslag wordt steeds beter, waardoor hybride
aandrijvingen interessanter worden. Echter de energiezuinige alternatieven,
zoals brandstofceltechnologie worden in de loop der tijd ook steeds
aantrekkelijker. Aan de hand van deze analyse blijkt dat hybride voertuigen
lang niet altijd milieuvriendelijker en zuiniger zijn. Ze blijken alleen
voordelig te zijn onder bepaalde gebruikscondities. Als er voortdurend lange
afstanden afgelegd worden, neemt een hybride voertuig alleen extra massa
mee. Op korte afstanden met veel start-stop verkeer is een hybride
aandrijving echter ideaal.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.08.05;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.