C. van Zeil
Mogelijkheden voor pakketdistributie met de Cargo Tram Amsterdam
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2007.TEL.7211, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
De luchtkwaliteit in Amsterdam voldoet niet aan de Europese normgeving en
dient daarom verbeterd te worden. De luchtkwaliteit is onder andere slecht,
doordat de binnenstad dichtslibt met vrachtwagens en auto's. Daarom heeft de
gemeente Amsterdam al een groot aantal maatregelen genomen, zoals
snelheidsbeperkingen op de ring van Amsterdam en beperkingen voor het
vrachtverkeer richting de binnenstad. Nu blijkt dat al deze maatregelen nog
niet voldoende effect hebben, wordt er gezocht naar andere mogelijkheden
om het vervoer in Amsterdam te beperken. Hiervoor kan worden gekeken naar
oplossingen die nu in andere steden worden toegepast. Zo wordt bijvoorbeeld
in de binnenstad van Utrecht een gedeelte van de horeca en winkeliers met
succes van drank voorzien door middel van de 'bierboot'. In Dresden is
een aanzienlijke vermindering van het aantal vrachtwagens bereikt doordat de
Volkswagenfabriek in de stad gebruik is gaan maken van cargotrams. Ook in
Zürich wordt succesvol gebruik gemaakt van het concept cargotram,
waarmee het stadsafval wordt opgehaald. Door deze successen van het concept
cargotram is het bedrijf Citycargo in 2007 een pilot gestart in Amsterdam,
waarbij de binnenstad wordt bevoorraad met behulp van cargotrams.
In dit onderzoek wordt er gezocht naar extra mogelijkheden voor de
cargotram, om daarmee het concept cargotram te verbeteren, waarbij eerst de
achtergrond van de huidige pilot uitgebreid is onderzocht.
Het plan van Citycargo is om het grootste deel van het vrachtvervoer in
Amsterdam per vrachttram en elektrische vrachtwagentjes te laten vervoeren. De
cargotrams worden hierbij aan de rand van de stad bevoorraad bij grote
distributiecentra. De bevoorrading van deze centra kan met gunstigere trucks
(groot en multifunctioneel), op gunstigere tijdstippen (buiten de spits) en via
gunstiger routes gebeuren. Hiervandaan rijden de cargotrams tot de rand van
het centrum waar ze op verschillende plaatsen E-cars (kleine elektrische
vrachtwagens) bevoorraden. Deze E-cars zorgen voor de fijndistributie in
het centrum van de stad, waarbij rekening gehouden moet worden met de
venstertijden. Dit houdt in dat de E-cars alleen tussen 7.00 uur en 11.00
uur 's ochtends in het centrum mogen rijden.
Omdat hierbij de cargotram niet volledig benut kan worden, is er in dit
onderzoek gekeken of er mogelijkheden zijn of er buiten deze venstertijden
meer werk gegenereerd kan worden voor de cargotram. Hierbij lijkt het een
goede optie om de cargotram packstations te lossen en te laden in het
centrum van de stad. Een packstation is een kluisjessysteem waarbij pakjes 24
uur per dag verstuurd en opgehaald kunnen worden. Dit is een systeem dat door
DHL in Duitsland wordt toegepast. Omdat de trambanen in het centrum van de stad
zeer druk bezet zijn, kunnen de packstations niet met de hand gelost en geladen
worden zonder een extra spoor aan te leggen.
In dit onderzoek zijn verschillende geregelde/geautomatiseerde concepten
geanalyseerd. Hieruit is gebleken dat een systeem, waarbij units achter een
deurenwand worden geplaatst, waar de pakketten kunnen worden opgehaald en
geplaatst, goed toegepast kan worden.
Zoals te zien in volgende figuren. Hierbij bestaat het packstation uit
een centrale bedieningsunit met daarnaast twee deurenwanden waar een unit
achter staat. Wanneer er elke dag één unit gewisseld wordt,
hebben de klanten twee dagen om hun pakket op te halen. Uit het onderzoek is
ook gebleken dat de units het best in de lengte richting van de tram kunnen
worden geplaatst, zodat de breedte die nodig is op het station bij het
lossen zo klein mogelijk blijft. Hierdoor is het mogelijk om bij de meeste
haltes in het centrum een packstation te kunnen plaatsen. De units worden
hierbij door middel van een rolsysteem op en van de tram gerold, waardoor de
units niet gelift hoeven te worden. Omdat het aantal pakketten dat verstuurd
gaat worden met het nieuwe concept moeilijk in te schatten is en daardoor de
mogelijke opbrengsten en kosten moeilijk te bepalen zijn. Daarom is het
verstandig om te bestuderen wat de opbrengsten en de kosten van het concept
zijn, voor deze wordt toegepast. Dit systeem kan dus (na een kostenstudie) een
extra hoeveelheid werk genereren en daarmee een aanvulling zijn op het concept
cargotram.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.04.30;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.