Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



J.R.H. Seisener Accelererende rolbanden voor inter-terminal gebruik op luchthavens
Literatuuropdracht/scriptie, Rapport 2008.TEL.7253, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.


Het transport van passagiers op luchthavens wordt steeds belangrijker door de groei van luchthavens. Er bestaan verschillende transportsystemen, zoals de conventionele rolpaden, bussen, trams, APMs, de PRT en het accelererende rolpad. Het accelererende rolpad is een transporteur van passagiers. Het heeft dezelfde opstap- en afstapsnelheid als een conventioneel rolpad, maar het heeft een hogere snelheid op het middenstuk. Passagiers worden versneld door een acceleratie-mechanisme.

Vier types acceleratie-systemen zijn momenteel beschikbaar.
Het eerst type bestaat uit elkaar opvolgende banden. De snelheid van de afzonderlijke banden wordt groter, naargelang de passagier langer aanwezig is in het systeem. De snelheid van de banden blijft toenemen, tot de passagier de middenband heeft bereikt, die een constante hoge snelheid heeft. Op het einde wordt remming gegenereerd, door de snelheid van op elkaar volgende banden steeds verder te verlagen. Hoe kleiner de afstand tot het afstappunt, hoe lager de snelheid. De laatste band heeft de zelfde snelheid als een conventioneel rolpad.
Het tweede acceleratie-systeem gebruikt platen die over elkaar heen schuiven. Om acceleratie te genereren glijden de platen van elkaar. Bij het middelste gedeelte, liggen alle platen naast elkaar en is een hoge constante snelheid bereikt. Afremmen gebeurt door de platen weer over elkaar heen te laten schuiven, totdat de eindsnelheid is bereikt. Deze eindsnelheid is gelijk aan de beginsnelheid.
Het derde acceleratie-system heeft hetzelfde principe als het eerste systeem, maar de banden voor acceleratie en afremmen zijn nu vervangen door rollers. De middenband heeft de hoogste constante snelheid.
Het laatste systeem is gebaseerd op glijdende parallellogrammen. Passagiers stappen op een parallellogramvormig pallet met een snelheid, die wordt versneld door het te laten bewegen door een bocht. Zodra de bocht is bereikt, zullen de pallets parallel schuiven ten op zichte van elkaar en een naar buiten gerichte snelheid is gegenereerd. Deze naar buiten gerichte snelheid, gecombineerd met de naar voren gerichte snelheid levert de totale snelheid. De totale snelheid wordt groter, als de naar buiten gerichte snelheid groter wordt.

Een vergelijking tussen de verschillende transportsystemen is noodzakelijk voor de evaluatie van het beste transportsysteem voor een specifieke applicatie. Verschillende karakteristieken voor deze evaluatie zijn verdeeld in twee verschillende groepen: de primaire karakteristieken, die bepalen of een transportsysteem kan worden geïmplementeerd en de secundaire karakteristieken, die niet noodzakelijk zijn, maar wel gewenst door de passagiers en de luchthavenautoriteiten. De primaire karakteristieken zijn onder andere de technische karakteristieken, zoals capaciteit, snelheid, versnelling en remming, de maximale afstand van het transportsysteem, noodzakelijke tijd, die kan worden onderverdeeld in reistijd en wachttijd (in geval van discontinue systemen), de kosten en de veiligheid van het transportsysteem. De secundaire karakteristieken die worden geprefereerd voor een transportsysteem zijn, kleine kans op defecten, hoge betrouwbaarheid en invloeden op de omgeving. Voor de applicatie van het transportsysteem zijn het type route en de weersomstandigheden van belang.

Luchthavens over de hele wereld gebruiken verschillende transportsystemen voor het vervoer van passagiers. Desalniettemin is het meest gebruikte systeem de automatische personen vervoerder (APM), vaak gecombineerd met conventionele rolpaden. Door de groei van luchthavens, blijft innovatie van systemen voor passagierstransport essentieel. Het accelererende rolpad kan, gebaseerd op transportafstand, capaciteit en kosten, een directe concurrent zijn van de APM. In het verleden is een studie gedaan en warbij de grote potentie van het accelererende rolpad is beschreven. Op dat moment was er echter geen accelererend rolpad commercieel beschikbaar.

Als de afstand die een passagier moet afleggen lager dan 200 m is, zal implementatie van een conventioneel rolpad waarschijnlijk de beste oplossing zijn. Als de afstand die de passagier moet afleggen, groter is dan 3000 m, kunnen andere transport systemen zoals tram, trein of bus meer voordelen hebben. Voor een afstand tussen de 200 m en 3000 m is het accelererende rolpad een goed alternatief voor de APM. De relatief lage kosten en het continue karakter van het systeem maakt het competitief voor transport tussen terminals. Door het continue karakter is de capaciteit relatief hoog. De secundaire karakteristieken maken het accelererende rolpad nog competitiever. In de huidige situatie is het voor passagiers nog niet mogelijk om tussenstops te maken. Voor transport tussen terminals zal dit geen probleem zijn. Als tussenstops commercieel kunnen worden toegepast, kan het accelererende rolpad ook competitief zijn voor transport door de terminal zelf.


Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.05.12; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.