J.R.H. Seisener
Accelererende rolbanden voor inter-terminal gebruik op luchthavens
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2008.TEL.7253, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Het transport van passagiers op luchthavens wordt steeds belangrijker door
de groei van luchthavens. Er bestaan verschillende transportsystemen, zoals
de conventionele rolpaden, bussen, trams, APMs, de PRT en het accelererende
rolpad. Het accelererende rolpad is een transporteur van passagiers. Het
heeft dezelfde opstap- en afstapsnelheid als een conventioneel rolpad, maar
het heeft een hogere snelheid op het middenstuk. Passagiers worden versneld
door een acceleratie-mechanisme.
Vier types acceleratie-systemen zijn momenteel beschikbaar.
Het eerst type bestaat uit elkaar opvolgende banden. De snelheid van de
afzonderlijke banden wordt groter, naargelang de passagier langer aanwezig is
in het systeem. De snelheid van de banden blijft toenemen, tot de passagier de
middenband heeft bereikt, die een constante hoge snelheid heeft. Op het
einde wordt remming gegenereerd, door de snelheid van op elkaar volgende
banden steeds verder te verlagen. Hoe kleiner de afstand tot het afstappunt,
hoe lager de snelheid. De laatste band heeft de zelfde snelheid als een
conventioneel rolpad.
Het tweede acceleratie-systeem gebruikt platen die over elkaar heen schuiven.
Om acceleratie te genereren glijden de platen van elkaar. Bij het middelste
gedeelte, liggen alle platen naast elkaar en is een hoge constante snelheid
bereikt. Afremmen gebeurt door de platen weer over elkaar heen te laten
schuiven, totdat de eindsnelheid is bereikt. Deze eindsnelheid is gelijk aan
de beginsnelheid.
Het derde acceleratie-system heeft hetzelfde principe als het eerste systeem,
maar de banden voor acceleratie en afremmen zijn nu vervangen door rollers. De
middenband heeft de hoogste constante snelheid.
Het laatste systeem is gebaseerd op glijdende parallellogrammen. Passagiers
stappen op een parallellogramvormig pallet met een snelheid, die wordt versneld
door het te laten bewegen door een bocht. Zodra de bocht is bereikt, zullen de
pallets parallel schuiven ten op zichte van elkaar en een naar buiten gerichte
snelheid is gegenereerd. Deze naar buiten gerichte snelheid, gecombineerd met
de naar voren gerichte snelheid levert de totale snelheid. De totale snelheid
wordt groter, als de naar buiten gerichte snelheid groter wordt.
Een vergelijking tussen de verschillende transportsystemen is noodzakelijk
voor de evaluatie van het beste transportsysteem voor een specifieke applicatie.
Verschillende karakteristieken voor deze evaluatie zijn verdeeld in twee
verschillende groepen: de primaire karakteristieken, die bepalen of een
transportsysteem kan worden geïmplementeerd en de secundaire
karakteristieken, die niet noodzakelijk zijn, maar wel gewenst door de
passagiers en de luchthavenautoriteiten. De primaire karakteristieken zijn
onder andere de technische karakteristieken, zoals capaciteit, snelheid,
versnelling en remming, de maximale afstand van het transportsysteem,
noodzakelijke tijd, die kan worden onderverdeeld in reistijd en wachttijd
(in geval van discontinue systemen), de kosten en de veiligheid van het
transportsysteem. De secundaire karakteristieken die worden geprefereerd
voor een transportsysteem zijn, kleine kans op defecten, hoge betrouwbaarheid
en invloeden op de omgeving. Voor de applicatie van het transportsysteem zijn
het type route en de weersomstandigheden van belang.
Luchthavens over de hele wereld gebruiken verschillende transportsystemen
voor het vervoer van passagiers. Desalniettemin is het meest gebruikte
systeem de automatische personen vervoerder (APM), vaak gecombineerd met
conventionele rolpaden. Door de groei van luchthavens, blijft innovatie van
systemen voor passagierstransport essentieel. Het accelererende rolpad kan,
gebaseerd op transportafstand, capaciteit en kosten, een directe concurrent
zijn van de APM. In het verleden is een studie gedaan en warbij de grote
potentie van het accelererende rolpad is beschreven. Op dat moment was er
echter geen accelererend rolpad commercieel beschikbaar.
Als de afstand die een passagier moet afleggen lager dan 200 m is, zal
implementatie van een conventioneel rolpad waarschijnlijk de beste oplossing
zijn. Als de afstand die de passagier moet afleggen, groter is dan 3000 m,
kunnen andere transport systemen zoals tram, trein of bus meer voordelen hebben.
Voor een afstand tussen de 200 m en 3000 m is het accelererende
rolpad een goed alternatief voor de APM. De relatief lage kosten en het
continue karakter van het systeem maakt het competitief voor transport tussen
terminals. Door het continue karakter is de capaciteit relatief hoog. De
secundaire karakteristieken maken het accelererende rolpad nog competitiever.
In de huidige situatie is het voor passagiers nog niet mogelijk om tussenstops
te maken. Voor transport tussen terminals zal dit geen probleem zijn. Als
tussenstops commercieel kunnen worden toegepast, kan het accelererende rolpad
ook competitief zijn voor transport door de terminal zelf.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.05.12;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.