Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



S.M. Slagboom Stek-steekmachine
Stageopdracht, Rapport 2008.PEL.7284, Productietechniek en Logistieke Techniek.


In 2004 is er bij het bedrijf WWT (Wind en Water Technologie) een afstudeerproject gedaan waarbij het er om ging om een stek-steekmachine te verbeteren op een aantal punten. Deze punten zijn verbeteringen in het gebruik van motoren, het mogelijk toepassen van standaard robots en het aanpassen van het logistieke systeem van de machine.

In dit project is eerst de werking van de machine onderzocht en vervolgens de cyclustijden, snelheden en betrouwbaarheid per deelproces. Daarna is er per verbeterpunt onderzocht wat de mogelijkheden zijn en hier een keuze in gemaakt wat de beste mogelijkheid ter verbetering van de machine is. Dit heeft geleid tot een advies naar WWT. Dit advies houdt in dat de huidige stek-steekmachine (in 2004) gebruik zou moeten maken van betere motoren, een combinatie van servomotoren voor complexe bewegingen en stappenmotoren voor simpele rotaties. Het logistieke systeem zou uitgaan van een enkele aan en afvoer van dozen met daartussen een transportband per plantkop zodat de doos per rij gevuld zal worden en er een hogere productiviteit gehaald kan worden. Een intelligenter systeem zou er voor moeten zorgen dat de wachttijden worden verkleind wat resulteert in een kortere cyclustijd.

Na 4 jaar is er opnieuw naar dit project gekeken. Hierbij is vooral gekeken naar wat de verschillen zouden zijn met wanneer het project met de huidige kennis opnieuw gedaan zou worden. De uitkomst hiervan is dat de werking van de machine eerder duidelijk in een model zou staan en dat er sneller conclusies hadden kunnen worden getrokken. Hiernaast zouden eerder vragen gesteld zijn bij de projectopdracht met betrekking tot wensen van mogelijke klanten i.v.m. omgevingsinvloeden, dit zou namelijk grote invloed kunnen hebben op het resultaat. Wanneer de robuustheid belangrijker wordt en de extra kosten van uitval en reparaties veel hoger zijn bij de motoren dan de extra aanschafkosten van de standaard robots zal er veel eerder voor het tweede gekozen worden. Ook al is er een extra investering nodig in de ontwikkeling van de stek-steekmachine (hogere innovatiekosten).


Rapporten studenten Productietechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.10.17; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.